Aktualności » Konfederacja Lewiatan
Uwagi Konfederacji Lewiatan - zmiana niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych

Uwagi Konfederacji Lewiatan do projektów rozporządzeń związanych z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych:      I.   Uwagi do  rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Funduszu Gwarancyjnego:   a)    Proponujemy ujednolicenie z innymi rozporządzeniami zapisu odwołania do Dziennika Ustaw dla ustawy o funduszach emerytalnych (proponujemy jednolity zapis: Dz. U. z 2013 r. poz. 989, z późn. zm. – uwzględni to zmiany wprowadzone przez bieżącą ustawę);   b)    Zwracamy uwagę na brak...

Uwagi Konfederacji Lewiatan do projektów rozporządzeń związanych z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych:      I.   Uwagi do  rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Funduszu Gwarancyjnego:   a)    Proponujemy ujednolicenie z innymi rozporządzeniami zapisu odwołania do Dziennika Ustaw dla ustawy o funduszach emerytalnych (proponujemy jednolity zapis: Dz. U. z 2013 r. poz. 989, z późn. zm. – uwzględni to zmiany wprowadzone przez bieżącą ustawę);   b)    Zwracamy uwagę na brak definicji „niedoboru, o którym mowa w par. 6 ust. 3 oraz par. 14 ust. 1–2 (nie wiadomo o jaki niedobór chodzi i jaki mógłby być ewentualny charakter tego niedoboru – idea niedoboru w dotychczasowym kształcie została usunięta z ustawy o OFE);   c)     W par. 27 ust. 1 we fragmencie: „wpłata do Funduszu Gwarancyjnego dokonana przez powszechne towarzystwo brakuje jasnego określenia, że chodzi o przejmowane powszechne towarzystwo lub o powszechne towarzystwo zarządzające przejmowanym funduszem;   d)    Rozporządzenie ustala stan Funduszu Gwarancyjnego na poziomie 0,3% aktywów netto funduszu emerytalnego. Dotychczasowy poziom wynosi 0,1%;   Naszym zdaniem, brak jest uzasadnienia dla tak dużego podwyższenia stanu (w ujęciu do wartości aktywów netto funduszu emerytalnego) Funduszu Gwarancyjnego w przypadku, gdy potencjalne zobowiązania pokrywane przez Fundusz Gwarancyjny są mniejsze po zmianie Ustawy.   Obecna treść art. 187 ust 1 definiuje dwa takie ryzyka powstania przedmiotowych zobowiązań: 1) jeżeli wystąpił niedobór w zakresie, w jakim środki części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego, gromadzone w otwartym funduszu, nie są wystarczające na pokrycie tego niedoboru 2)  na pokrycie szkód, o którym mowa w art. 48 ust. 1 Ustawy   Po zmianie Ustawy (w wersji przedłożonej do podpisu przez Prezydenta) pozostaje tylko ta druga sytuacja (pokrycie szkód z art. 48 ust. 1). Skoro więc poziom 0,1% był wystarczający dla pokrycia dwóch ryzyk, to tym samym będzie on wystarczający dla pokrycia tylko jednego ryzyka, które w dotychczasowej historii działalności funduszy emerytalnych nigdy się jeszcze nie zmaterializowało.   Proponujemy, aby wysokość wpłat do Funduszu Gwarancyjnego wynosiła dla każdego powszechnego towarzystwa 0,1 % wartości aktywów netto otwartego funduszu zarządzanego przez to towarzystwo, według stanu na ostatni dzień wyceny w poprzednim kwartale kalendarzowym, [...].  Nie ma potrzeby, przy zniesieniu gwarancji stopy zwrotu, utrzymywania wyższego poziomu FG, gdyż wydaje się, że 0,1% aktywów OFE będzie stanowić wystarczający (ponad 150 mln zł) bufor do pokrycia ryzyka określonego w znowelizowanych przepisach.   e)   § 3 ust. 1 punkt 1 – istnieje elektroniczny dostęp do KRS na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości, nie ma więc konieczności przekazywania papierowego odpisu z rejestru; proponujemy usunąć przedmiotowy punkt;   f)    Zgodnie z ustawą zmieniającą, z dniem 1 lipca 2014 roku ulega likwidacji część dodatkowa FG. Wcześniej natomiast znikają z ustawy przepisy dotyczące części dodatkowej FG (w tym delegacja do ustanowienia rozporządzenia) i zmienia się samo rozporządzenie. Sytuacja ta powoduje, że w lutym 2014 roku, po przekazaniu części aktywów do ZUS, fundusz nie będzie mógł wycofać nadwyżki, która powstanie na części dodatkowej FG i będzie musiał dokonać wpłaty do KDPW na zwiększoną część podstawową FG. Wskutek tego, jeżeli nie zostanie uwzględniony wcześniej postulat z pkt 1, do 1 lipca 2014 łącznie cały FG (część podstawowa i dodatkowa) będą stanowiły około 0,7% wartości aktywów, co przy sytuacji likwidacji mechanizmu niedoboru nie ma uzasadnienia ekonomicznego;   g)   Zgodnie z ustawą zmieniającą znika mechanizm niedoboru, a rachunek części podstawowej FG zmienia swoje przeznaczenie. Natomiast rozporządzenie nadal w kilku miejscach mówi (w §6 ust. 3, w §14, w uzasadnieniu rozporządzenia) o pokrywaniu niedoboru. Z §20 ww Rozporządzenia usunięty natomiast został sposób wypłaty środków z FG na pokrycie niedoboru. Są to błędy, które wymagają dostosowania. I.      Uwagi do rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie trybu i terminu powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez otwarty fundusz emerytalny o zawarciu umowy z członkiem oraz dokonywania wypłaty transferowej:   a)   Proponujemy ujednolicenie z innymi rozporządzeniami zapisu odwołania do Dziennika Ustaw dla ustawy o funduszach emerytalnych (proponujemy jednolity zapis: Dz. U. z 2013 r. poz. 989, z późn. zm. – uwzględni to zmiany wprowadzone przez bieżącą ustawę);   b)   Proponujemy modyfikację zapisów przy gwiazdkach w załączniku do rozporządzenia: – jedna gwiazdka – dodać po PESEL przecinek – całe zdanie powinno brzmieć: W przypadku, gdy nie nadano numeru PESEL, wpisać serię i numer dowodu osobistego lub paszportu. – dwie gwiazdki – usunąć z tego zapisu informację o adresie zameldowania (OFE nie posługuje się takim adresem – mamy tylko adres miejsca zamieszkania lub korespondencyjny) – proponowany zapis wpisać adres miejsca zamieszkania.   Należy podkreślić, że proponowana zmiana w treści zawiadomienia dotycząca wypełniania pola „adres – dopuszczenie w zawiadomieniu wpisywania adresu do korespondencji jest niezrozumiałe – o ile adres zamieszkania czy zameldowania to bardzo konkretne adresy i nie powinno być rozbieżności miedzy funduszami, o tyle adres do korespondencji to adres związany wyłącznie z wolą klienta i w każdym funduszu może być podany inny lub wcale nie podany.  Nie może on zatem służyć do identyfikacji członka, a może jedynie prowadzić do błędów. Ponadto należy dodać, że w przypadku zawiadomień o transferach adres do korespondencji członka niczemu nie służy. Proponujemy nie wpisywać na zawiadomieniu adresu do korespondencji.     c)     Proponujemy doprecyzowanie terminu w dwunastym dniu miesiąca, który pojawia się w §21 ust. 1 i ust. 2 – termin ten nie do końca jest prawdziwy, ponieważ jeżeli dwunasty dzień miesiąca jest dniem wolnym, obowiązek ten jest realizowany w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dwunasty dzień miesiąca – proponujemy nowe brzmienia tych ustępów oraz dodanie nowego ustępu w tym paragrafie:   § 21. 1. Dotychczasowy fundusz przesyła do Zakładu, w dwunastym dniu miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, z zastrzeżeniem ust. 4, imienne wykazy członków zmieniających ten fundusz, w najbliższym terminie dokonania wypłaty transferowej, sporządzone na podstawie zawiadomień, o których mowa w § 17 ust. 1. 2. W przypadku, o którym mowa w § 20 ust. 1, otwarty fundusz, z którego zostanie dokonana wypłata transferowa na rzecz współmałżonka uprawnionego do otrzymania środków, przesyła do Zakładu w dwunastym dniu miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, z zastrzeżeniem ust. 4, imienne wykazy członków, z rachunków których mają być przekazane środki. (...) (nowy) 4. Jeżeli dwunasty dzień miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, nie jest dniem roboczym, przyjmuje się, że wykazy, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, dotychczasowy funduszu przesyła do Zakładu w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym dwunasty dzień miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa.   d)      Proponujemy doprecyzowanie terminu w jedenastym dniu miesiąca, który pojawia się w § 22 ust. 1 – termin ten nie do końca jest prawdziwy, ponieważ jeżeli jedenasty dzień miesiąca jest dniem wolnym, obowiązek ten jest realizowany w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym jedenasty dzień miesiąca – proponujemy nowe brzmienia tego ustępu:   § 22. 1. Imienne wykazy członków, o których mowa w § 21 ust. 1 i 2, są sporządzane w formie elektronicznej w jedenastym dniu miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata, z zastrzeżeniem, że jeżeli jedenasty dzień miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa, nie jest dniem roboczym, przyjmuje się, że imienne wykazy członków, o których mowa w ust. 1 i ust. 2, są sporządzane w ostatnim dniu roboczym poprzedzającym jedenasty dzień miesiąca, w którym jest dokonywana wypłata transferowa.   e)      Uwaga dotycząca wzoru zawiadomienia będącego załącznikiem do ww. rozporządzenia. W Zawiadomieniu dodano zapisy:   – W przypadku, gdy nie nadano numeru PESEL wpisać  serię i numer dowodu osobistego lub paszportu.   – Jeżeli adres zamieszkania jest inny niż adres zameldowania – wpisać adres zamieszkania, natomiast jeżeli adres do korespondencji jest inny niż adres zameldowania i zamieszkania – wpisać adres do korespondencji.   Rekomendujemy, aby nie zmieniać wzoru Zawiadomienia. Dodatkowo nie ma w OFE adresu zameldowania. Powyższe zapisy dodatkowo skomplikują zmianę OFE przez klienta i są zbędne.   f)       Proponujemy usunąć z wzoru zawiadomienia podpisy dwóch członków zarządu – zastąpić podpisem osoby odpowiednio upoważnionej/umocowanej;       II.    Uwagi do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia wzoru oświadczenia o posiadaniu współmałżonka, stosunkach majątkowych ubezpieczonego ze współmałżonkiem, oraz wskazaniu osób uprawnionych do otrzymania środków po jego śmierci:   a)    Podstawowe uwagi wynikają z interpretacji art. 39 ust. 1b ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. (...) Przepis art. 82 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 989, 1289 i ...) stosuje się odpowiednio..   Artykuł 82 ustawy o funduszach emerytalnych przede wszystkim określa, że: – Klient może wskazać udziały procentowe osób wskazanych – Klient może zmienić wcześniejszą dyspozycję (zmiana osób lub udziału w środkach) lub odwołać dyspozycję i nikogo nie wskazywać – Klient powinien być poinformowany o skutkach niezłożenia dyspozycji   Wzór oświadczenia w projekcie nie spełnia ww. wymogów. Uwzględniliśmy również zestaw informacji przekazywanych przez OFE do ZUS w ramach obowiązku przekazywania informacji o podziale środków.   Proponujemy by we wzorze oświadczenia: 1) Wprowadzić wartości predefiniowane w pozycji „Stan cywilny (np. zgodne z rozwiązaniem przyjętym w Interfejsie wymiany danych KSI ZUS) 2) Dodać informację o ustaniu stosunków majątkowych 3) Dodać datę od/do stosunków majątkowych 4) Dodać opcję odwołania osób uprawnionych bez konieczności wskazania nowych (jest tylko wskazanie) 5) Dodać informację o skutkach niewyznaczenia osób wskazanych 6) Wskazać sposób wyznaczenia więcej niż 3 osób wskazanych 7) Rozszerzyć zakres danych o osobach wskazanych o: – udział procentowy – datę urodzenia (przynajmniej w przypadku niepodania nr PESEL) – adres 8) zmienić opis podpis na podpis ubezpieczonego 9) wyjaśnić prawidłowość zapisu przy pierwszej gwiazdce tj. w zastępstwie PESEL będzie zbierany tylko numer paszportu (z pominięciem dowodu osobistego) – w rozporządzeniach wymienionych w pkt. I i IV jest zapis W przypadku, gdy nie nadano numeru PESEL, wpisać serię i numer dowodu osobistego lub paszportu.   b)    Punkt 4 oświadczenia – jest możliwość wskazania tylko 3 osób upoważnionych; należy tak zmienić oświadczenie żeby ubezpieczony mógł wskazać dowolną liczbę osób upoważnionych tak jak może to zrobić w otwartym funduszu emerytalnym; nie może być tutaj ograniczeń.       III.  Uwagi do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia wzoru oświadczenia członka otwartego funduszu emerytalnego o przekazywaniu składki do otwartego funduszu emerytalnego oraz o zapoznaniu się z informacją dotyczącą powszechnego systemu emerytalnego oraz aktualną informacją dotyczącą otwartych funduszy emerytalnych:   a)    Projekt rozporządzenia powstał przed zamknięciem prac w Sejmie, więc odwołania prawne są nieaktualne:   – w pierwszym zdaniu powinno być Na podstawie art. 11 ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie (...) – w par. 1 ust. 1 odwołanie do składki w OFE powinno być (...) w art. 22. ust. 3 pkt 1 lit. a (...) – we wzorze oświadczenia w pkt 1) odwołanie do składki w OFE powinno być (...) w art. 22. ust. 3 pkt 1 lit. a (...) – we wzorze oświadczenia w pkt 2) po myślniku powinno być (...) o których mowa w art. 11 ust. 2 (...) – w opisie przy czterech gwiazdkach powinno (...) w art. 22. ust. 3 pkt 1 lit. a (...)   b)    inne proponowane zmiany w treści oświadczenia:   – zastąpić opis (wpisać nazwę otwartego funduszu emerytalnego)**** opisem (nazwa otwartego funduszu emerytalnego)**** – usunąć literówkę w opisie przy pierwszej gwiazdce – jest (...) ukończył wieku nizszego (...) – dodać brakujący przecinek przy dwóch gwiazdkach – prawidłowy zapis to W przypadku, gdy nie nadano numeru PESEL, wpisać serię i numer dowodu osobistego lub paszportu. – zmodyfikować opis przy trzech gwiazdkach – usunąć z tego zapisu informację o adresie zameldowania (OFE nie posługuje się takim adresem – chyba, że jest to adres potrzebny ZUS) – proponowany zapis wpisać adres zamieszkania lub – w przypadku gdy adres do korespondencji jest inny niż adres zamieszkania – wpisać adres do korespondencji   c)     Dlaczego oświadczenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składa członek otwartego funduszu emerytalnego, który nie ukończył wieku niższego o 10 lat od wieku emerytalnego, o którym mowa w art. 24 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.? Ustawa nie przewiduje tego typu ograniczenia – ustawowo zaplanowane opóźnienie w starcie „suwaka spowodowało, że przepisy dotyczące „wyboru  dotyczą także tzw. „suwakowców przynajmniej do 31/10/2014.   d)    Niejasne w jaki sposób zaznaczać wybrana opcję (poniżej propozycja). Przykładowe brzmienie oświadczenia:     e)    W projekcie rozporządzenia brakuje zasad rozpatrywania przedmiotowych Oświadczeń, tzn. definicji, kiedy Oświadczenie uznaje się za poprawne, np.:   1.Czy zakreślenie nazwy PTE, a nie jego wpisanie, uznaje się za prawidłowość? 2.Czy wpisanie nazwy skróconej/starej uznaje się za prawidłowość? 3.Czy Oświadczenia złożone przed dniem 1 kwietnia 2014 uznaje się za wiążące? 4.Czy ZUS będzie informował członka o błędach w Oświadczeniu?   Dodatkowo, w treści Oświadczenia brak wzmianki informacyjnej, o tym, że niezłożenie Oświadczenia jest równoznaczne z zaprzestaniem przekazywania składek do OFE, tj. wybór ZUS.   f)     Zgodnie z projektem rozporządzenia, *** Jeżeli adres zamieszkania jest inny niż adres zameldowania – wpisać adres zamieszkania, natomiast jeżeli adres do korespondencji jest inny niż adres zameldowania i zamieszkania –wpisać adres do korespondencji. **** W przypadku, gdy ubezpieczony nie wpisze nazwy otwartego funduszu emerytalnego, składka jest odprowadzana do otwartego funduszu emerytalnego, którego ubezpieczony jest członkiem. W przypadku, gdy ubezpieczony wpisze nazwę innego otwartego funduszu emerytalnego, niż tego, którego jest członkiem, przepisy rozdziału 7 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych stosuje się odpowiednio. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o tym wpisany w oświadczeniu otwarty fundusz emerytalny. Jeżeli ubezpieczony nie zawrze umowy z wpisanym otwartym funduszem emerytalnym, składka, o której mowa w art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, jest odprowadzana do otwartego funduszu emerytalnego, którego ubezpieczony jest członkiem.   Zwracamy uwagę, że w OFE nie ma adresu zameldowania. Brak więc szczegółowej informacji, o danych jakie będą przekazywane przez ZUS do tego OFE, do którego chce przejść członek innego funduszu.   Powstaje wątpliwość, w jaki sposób ZUS będzie informował np. o wycofaniu tej informacji w sytuacji, gdy członek funduszu zmieni zdanie i złoży odrębne oświadczenie w tej sprawie?   Czy fundusze, które otrzymają takie informacje z ZUS będą mogły na tej podstawie wysyłać umowę o członkostwo do takiej osoby? Brakuje doprecyzowania jaka będzie rola funduszu, aby postępowanie w takiej sytuacji było jasno określone (zgłoszenie o chęci przystąpienia do funduszu otrzymywać będziemy z Instytucji a nie bezpośrednio od danej osoby).   Dodatkowo pytanie o „aktualną informację dotyczącą otwartych funduszy emerytalnych. W jaki sposób Fundusz ma dostarczyć do ZUS tę informację?   g)    Tekst oświadczenia jest mało czytelny poprzez liczne odwołania do przepisów różnych ustaw i zastosowanie aż 4 odnośników w postaci gwiazdek. Rozporządzenie powinno zawierać informacje mówiące wprost o tym gdzie i kiedy złożyć oświadczenie, aby było ono skuteczne. Odesłanie jedynie do przepisu nie zabezpiecza interesów ubezpieczonego w sposób należyty,   h)    wzór oświadczenia powinien również zawierać dane dotyczące serii i nr dok. tożsamości, OFE mogły dokonać zgłoszenia rejestracji bez nr PESEL, identyfikacja klienta w CRC OFE po samym imieniu i nazwisku może być niemożliwa  W załączeniu przesyłamy propozycję treści wzoru.           IV.   Uwagi do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przekazania aktywów przez otwarte fundusze emerytalne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:    a)    Zgodnie z § 4. 1. W dniu 3 lutego 2014 r. do godz. 9.00 otwarte fundusze dostarczają specyfikację przekazywanych aktywów i ich wycenę oraz informacje w zakresie rozrachunku aktywów wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia, do centrali Zakładu w formie dokumentu papierowego oraz w formie dokumentu elektronicznego, uwierzytelnionego z wykorzystaniem kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262) na wskazaną przez Zakład elektroniczną skrzynkę podawczą centrali Zakładu.   W naszej ocenie termin „do godz. 9.00 powinien być przesunięty na godziny późniejszej.   Dodatkowo brakuje definicji dotyczącej członkostwa w Funduszu – co Ustawodawca rozumie, przez sformułowanie w Art. 23 ust. 1 Ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych – „na rachunku każdego członka otwartego funduszu emerytalnego. Wymaga to doprecyzowania (dotyczy rozpoczętego procesu wykreślenia członkostwa, wycofania członkostwa oraz zamykania rachunku z tytułu zgonu członka funduszu), aby jasne było, z których rachunków fundusze mają nie dokonywać umorzenia i aby to było jednolicie realizowane w ramach II filaru.   b)    Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy zmieniającej fundusz umarza jednostki w dniu 3 lutego 2014 roku. Proces umorzenie jest skomplikowaną operacją i będzie trwał od 8–14 godzin. Proces sporządzania raportów i przekazywania aktywów może rozpocząć się dopiero po umorzeniu – wtedy dopiero będzie znana wartość aktywów, które muszą zostać przekazane do ZUS. Po dokonaniu procesu umorzenia fundusz potrzebuje około 2 godzin, żeby przygotować transfer papierów wartościowych do ZUS.   W związku z powyższym, nie będzie możliwe przekazanie do ZUS raportu w terminie o którym mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia oraz przekazanie aktywów i raportów w podanych w rozporządzeniu godzinach w dniu 3 lutego 2014 (§ 5 ust. 1, § 6 ust. 1, § 7 ust. 1, §8 ust. 1 i 2, § 9).    Rozporządzenie nie może określać dokładnych godzin przekazania aktywów, powinno określać jedynie dzień – cała operacja umorzenia i przygotowania aktywów do przekazania jest złożonym technologicznie procesem i będzie trwała cały dzień. Naszym zdaniem KDPW w tym dniu powinien uruchomić dodatkową sesję pod koniec dnia, żeby umożliwić wykonanie obowiązku przekazania aktywów w dniu 3 lutego 2014 r.   c)     § 4 ust. 1 – osoby, które są upoważnione do podpisywania raportów związanych z aktywami i ich wyceną (załącznik nr 2 do rozporządzenia) nie mają podpisu elektronicznego, ponieważ go nie potrzebują. Nie ma potrzeby ponoszenia kosztu takiego podpisu dla jednorazowego przekazania raportu i rozporządzenie nie może tego narzucać.   d)    § 8 ust. 2 – nie ma delegacji ustawowej do ustanowienia kolejnego raportu przekazywanego do ZUS, w ustawie jest mowa tylko o specyfikacji aktywów przekazywanej jako załącznik nr 2; ponadto załącznik nr 2 zawiera informacje o aktywach które są w załączniku nr 3. Brak podstawy prawnej w ustawie do przekazywania załącznika nr 3.   e)    Załącznik nr 2, punkt 1 – brak kolumny zawierającej odsetki naliczone od papierów przekazywanych na dzień 31.01.2014; kolumna „wartość ogółem powinna zawierać kwotę tych odsetek. Fundusz musi przekazać papiery wartościowe wraz z odsetkami – są one integralną częścią każdego dłużnego papieru wartościowego.   f)     Załącznik nr 2, punkt 3, podpunkt 3) a, b, c Zagraniczne instytucje depozytowo – rozliczeniowe – powinno zostać zastrzeżone, że te punkty muszą być wypełnione tyko wtedy, jeżeli jakieś aktywa przekazywane do ZUS znajdują się w zagranicznym depozycie; jeżeli nie – nie ma obowiązku wypełniania tych pól.   g)    Załącznik nr 3 – pod tabelką jest oświadczenie funduszu o przekazaniu wraz z załącznikiem warunków emisji przekazywanych aktywów; powinno być zastrzeżenie „nie dotyczy papierów skarbowych; ich warunki emisji są dostępne w Ministerstwie Finansów i nie ma potrzeby ich drukowania przez fundusz.      V.     Uwagi do rozporządzenia w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej:    a)    Zwracamy uwagę na brak przeskalowania limitów koncentracji z par 2, co spowoduje, po przekazaniu obligacji, ich złamanie (w ustawie, w ostatecznej wersji, został zmieniony limit na emitenta z 5% na 10%. – brakuje takiego dostosowania).    b)    § 2 pkt 1 –Proponujemy podwyższenie maksymalnego limitu dla sumy aktywów funduszu ulokowanych w emisjach akcji spółek, w których lokaty funduszu stanowią więcej niż 10% jednej emisji akcji z nie więcej niż 5% na nie więcej niż 10% wartości aktywów tego funduszu. Uzasadnienie: spadek wartości aktywów OFE w wyniku transferu o więcej niż 50%   c)     § 2 pkt 1 – Proponujemy podwyższenie maksymalnego limitu dla lokaty funduszu w akcjach jednej spółki, które stanowią więcej niż 10% jednej emisji tej spółki z 1% wartości aktywów funduszu do 2%.   Uzasadnienie: spadek wartości aktywów OFE w wyniku transferu o więcej niż 50%   Proponujemy wpisanie do obu rozporządzeń (tj. w sprawie dodatkowych ograniczeń w zakresie prowadzenia działalności lokacyjnej przez fundusze emerytalne oraz w sprawie określenia maksymalnej części aktywów otwartego funduszu emerytalnego, jaka może zostać ulokowana w poszczególnych kategoriach lokat) okresu na dostosowanie polityki inwestycyjnej do nowych limitów i mniejszych aktywów trwającego minimum 1 rok (pożądane byłoby 2 lata). Tego typu okresy dostosowawcze (zarówno 1 rok jak i 2 lata) zostały wpisane w Ustawie zmieniającej przepisy o OFE dla innych limitów. Bez wpisania okresu dostosowawczego, okres na dostosowanie portfela inwestycyjnego jest standardowy i wynosi tylko 6 miesięcy.       VI.   Inne uwagi:    a)     Zwracamy uwagę na brak Rozporządzenia w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy – zmiana Prospektu i zmiana w zakresie treści wpisanej do rocznej historii rachunku.    b)     Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych:   W ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 989 i 1289) wprowadza się następujące zmiany: 12) w rozdziale 9 dodaje się art. 100c–100e w brzmieniu: „Art. 100c. 3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, terminy, sposób i tryb: 1) informowania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych otwartego funduszu o obowiązku przekazania środków zgromadzonych na rachunku członka otwartego funduszu na fundusz emerytalny FUS w związku z ukończeniem przez ubezpieczonego wieku niższego o 10 lat od wieku emerytalnego, o którym mowa w art.24 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, 2) umarzania, o którym mowa w ust. 2, informowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez otwarty fundusz emerytalny o okresach, za które umorzono jednostki rozrachunkowe oraz dokonywania rozliczeń między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a otwartym funduszem wynikających z obowiązku przekazania środków zgromadzonych na rachunku członka otwartego funduszu na fundusz emerytalny FUS w związku z ukończeniem przez ubezpieczonego wieku niższego o 10 lat od wieku emerytalnego, o którym mowa w art. 24 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, w taki sposób, aby w miesiącu, w którym ubezpieczony ukończy wiek emerytalny, o którym mowa w art. 24 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, nastąpiło umorzenie wszystkich jednostek rozrachunkowych pozostających na rachunku ubezpieczonego.   Zwracamy uwagę na brak tego rozporządzenia.     c)     Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych:   Pkt 38 w art. 191: ... 1b. Otwarty fundusz przesyła członkowi funduszu informację, w trybie i formie uzgodnionych z członkiem funduszu na podstawie ust. 1, o rozpoczęciu przekazywania środków zgromadzonych na rachunku członka w związku z ukończeniem przez członka wieku niższego o 10 lat od wieku emerytalnego oraz o sposobie przekazywania środków.,                                        Wątpliwości budzi, co ustawodawca ma na myśli pisząc o sposobie przekazywania środków? Czy będzie to uregulowane w rozporządzeniu wykonawczym?   Konfederacja Lewiatan, 3 stycznia 2014 r.   Treść dokumentu w pdf    

Źródło: PKPP Lewiatan

Data publikacji: 07.01.2014
...powrót

 

 

współpracują z nami
newsletter
zostań jednym z nas...



 



 

Copyright © 2013 Dolnośląscy Pracodawcy - Szkolenia dla Przedsiębiorców, pozyskiwanie środków unijnych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Darmowe domeny i hosting | Strony internetowe Świdnica