Aktualności » Konfederacja Lewiatan
3 x U. O trzeciej misji uczelni i kompetencjach przyszłości w Sopocie

Uczelnia powinna przede wszystkim uczyć tego jak się uczyć i rozbudzać potrzebę ciągłego rozwoju. Niezależnie do oczekiwań rynku pracy czy pracodawców, to właśnie umiejętność i chęć zdobywania nowej wiedzy i uczenia się nowych rzeczy zapewnia największy sukces absolwentom, a w czasie intensywnych przemian w drodze do gospodarki 4.0 zdolność ta jeszcze zyskuje na znaczeniu. Uczelnia powinna być centrum wiedzy, integrować różne podmioty w środowisku, w którym funkcjonuje (firmy, organizacje pozarządowe, jednostki edukacyjne), a także działać na rzecz społeczności lokalnej. Jej rola nie ogranicza się do kształcenia studentów i wypuszczania na rynek pracy absolwentów, czy wspieraniu naukowców w ich pracy...

Uczelnia powinna przede wszystkim uczyć tego jak się uczyć i rozbudzać potrzebę ciągłego rozwoju. Niezależnie do oczekiwań rynku pracy czy pracodawców, to właśnie umiejętność i chęć zdobywania nowej wiedzy i uczenia się nowych rzeczy zapewnia największy sukces absolwentom, a w czasie intensywnych przemian w drodze do gospodarki 4.0 zdolność ta jeszcze zyskuje na znaczeniu. Uczelnia powinna być centrum wiedzy, integrować różne podmioty w środowisku, w którym funkcjonuje (firmy, organizacje pozarządowe, jednostki edukacyjne), a także działać na rzecz społeczności lokalnej. Jej rola nie ogranicza się do kształcenia studentów i wypuszczania na rynek pracy absolwentów, czy wspieraniu naukowców w ich pracy naukowej. Może mieć zadania znacznie szersze, skierowane także do niestandardowych odbiorców szkolnictwa wyższego, czyli dzieci, osób dorosłych pracujących i osób starszych. To właśnie trzecia misja uczelni, która koncentruje się na tych grupach, może w największym stopniu oddziaływać na zwiększanie odsetka osób uczących się przez całe życie, który – szczególnie w Polsce – ciągle pozostaje na zbyt niskim, niesatysfakcjonującym poziomie, co nie pozostaje bez znaczenia dla zdolności adaptacji do nowych warunków, poziomu innowacyjności czy kreatywność. Wiedza jest czymś co, kształtuje cywilizację, a kompetencje miękkie, o których tak często się teraz mówi w kontekście wyzwań przyszłości, służą skutecznemu wykorzystaniu tej wiedzy. To główne konkluzje z konferencji „Rola uczelni wyższych w kształtowaniu kompetencji przyszłości, która odbyła się 26 września 2019 r. w Sopocie. Dzięki wsparciu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego od kilku lat uczelnie wyższe wzmacniają swoje działania w zakresie trzeciej misji. Niektóre z nich rozszerzają swoją ofertę, inne po raz pierwszy decydują się na programy skierowane do niestandardowych odbiorców swojego działania, przede wszystkim dzieci i osób starszych. W konkursie ogłoszonym w 2018 r. przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dofinansowanie dostało 211 projektów, z ponad 100 uczelni wyższych, łącznie na kwotę 173 mln zł. W czasie konferencji realizatorzy projektów mogli wymienić się doświadczeniami, pokazać dobre praktyki, przedyskutować główne wyzwania, wskazać rekomendacje do działań w tym zakresie w przyszłości. Z pewnością warto wspierać ten obszar działania uczelni także w przyszłej perspektywie finansowej, w latach 2021–2027 ze środków EFS +, ale pewne zmiany w konstrukcji tego dofinansowania będą konieczne.Tematów do dyskusji w czasie konferencji dostarczyły m.in.: wystąpienie gościa specjalnego, Ralfa Knegtmansa, autora księżki „Zwinny talent, który przekonywał, że wiedza akademicka, doświadczenie i dyplomy przestają mieć jakiekolwiek znaczenie na rynku pracy, należy podchodzić zupełnie inaczej niż dotychczas do rekrutacji chcąc pozyskać talenty i trzeba zaakceptować, że otoczenie i wymagania są w procesie zmiany, która z każdym rokiem przyspiesza oraz prezentacja przez Jacka Popko wyników raportu „Future of skills. Employment in 2030, który został opracowany przez Pearson razem z fundacją Nesta i Oxford Martin School. Raport wskazuje, że w nadchodzących latach liczyć się będą umiejętności interpersonalne, społeczne, systemowe i poznawcze. Chcąc mieć szansę satysfakcjonującego zatrudnienia na tworzącym się rynku pracy, już dziś należy rozwijać określone umiejętności i poszerzać swoją wiedzę. Uderza silny nacisk na kompetencje poznawcze wyższego rzędu, takie jak kreatywne i krytyczne myślenie. Z kolei jak przejść od nauki teorii do umiejętności współpracy w grupie, planowania, kreatywnego podejścia do zagadnień pokazał współzałożyciel fundacji „Zwolnieni z teorii, która organizuje największą praktyczną olimpiadę w Polsce.Konferencja „Rola uczelni wyższych w kształtowaniu kompetencji przyszłości zorganizowana przez Konfederację Lewiatan odbyła się pod patronatem honorowym Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju. Wydarzenie sfinansowane zostało ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Konferencja była częścią kampanii społecznej „Dni uczenia się dorosłych 2019 oraz wydarzeniem towarzyszącym IX edycji Europejskiego Forum Nowych Idei. Konferencję otworzyła Małgorzata Jarosińska – Jedynak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele publicznych i niepublicznych uczelni wyższych, przedsiębiorcy, reprezentanci firm szkoleniowych i podmiotów edukacyjnych, a także administracji – Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Data publikacji: 14.10.2019
...powrót

 

 

współpracują z nami
newsletter
zostań jednym z nas...



 



 

Copyright © 2013 Dolnośląscy Pracodawcy - Szkolenia dla Przedsiębiorców, pozyskiwanie środków unijnych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Darmowe domeny i hosting | Strony internetowe Świdnica