Pod obrady rządu trafia projekt ustawy, zakładającej powołanie tzw. sieci szpitali. Po wejściu jej w życie upaść może kilkaset szpitali publicznych, głównie powiatowych, wydłużą się kolejki pacjentów, a około 20 tys. pracowników będzie musiało zmienić pracę, szpitale prywatne upadną lub będą leczyły tylko odpłatnie. Dr Dobrawa Biadun, ekspert Konfederacji Lewiatan z zakresu ochrony zdrowia prostuje kilka istotnych informacji na temat projektu ustawy. MIT 1 Szpitale poza siecią nie zostaną zlikwidowane. FAKT Szpitale, które nie otrzymają kontraktu, będą mogły starać się o finansowanie w drodze konkursu. Na ten cel zostanie około 9%...
Pod obrady rządu trafia projekt ustawy, zakładającej powołanie tzw. sieci szpitali. Po wejściu jej w życie upaść może kilkaset szpitali publicznych, głównie powiatowych, wydłużą się kolejki pacjentów, a około 20 tys. pracowników będzie musiało zmienić pracę, szpitale prywatne upadną lub będą leczyły tylko odpłatnie. Dr Dobrawa Biadun, ekspert Konfederacji Lewiatan z zakresu ochrony zdrowia prostuje kilka istotnych informacji na temat projektu ustawy. MIT 1 Szpitale poza siecią nie zostaną zlikwidowane. FAKT Szpitale, które nie otrzymają kontraktu, będą mogły starać się o finansowanie w drodze konkursu. Na ten cel zostanie około 9% całości środków przeznaczonych na szpitale. Skoro przy dzisiejszym budżecie szpitale zadłużają się, to obcięcie finansowania oznacza dla nich konieczność zamknięcia placówki. MIT 2 Projekt nie różnicuje placówek na publiczne i prywatne. FAKT Przyjęcie kryteriów posiadania dwuletniego kontraktu oraz obowiązek posiadania umowy na SOR/izbę przyjęć wyklucza wszystkie nowe placówki oraz te, które nie posiadają umowy na SOR/izbę przyjęć. W większości są to placówki prywatne. Do tej pory nowiem NFZ nie chciał podpisywać oddzielnych umów na prowadzenie izby przyjęć (choć faktycznie wszystkie szpitale ją mają) przy placówkach prowadzących leczenie w trybie planowym. MIT 3 Sieć szpitali pozwoli na lepszą i całościową opiekę. FAKT Poprzez przeniesienie opieki specjalistycznej do szpitali dojdzie wyłącznie do przesunięcia kolejki w inne miejsce. Projekt nie zakłada wzrostu finansowania, które jest niezbędne przy wprowadzaniu tak głębokiej zmiany. Poza tym usunięcie części placówek, spowoduje konieczność „przejęcia pacjentów przez placówki, które znajdą się w sieci. Te skutki zostały w projekcie zmian pominięte. MIT 4 Ryczałt dla szpitali to stabilność finansowa. FAKT Podmioty włączone do sieci, otrzymają finansowanie „z góry i będą mogły je przeznaczać na bieżące cele, niezależnie od liczby przyjętych pacjentów. Jest to odwrócenie zasady dotyczącej ważności pacjenta na rzecz ważności placówki. MIT 5 Sieć szpitali obejmie kluczowe placówki. FAKT Projekt zakłada objęcie siecią nawet placówki powiatowe, sztywno określając zakres usług, które mogą wykonywać. Jest on niezależny od epidemiologii i potrzeb zdrowotnych społeczności lokalnych. MIT 6 Projekt dotyczący sieci szpitali oparto na analizach FAKT Żaden z przepisów nie wskazuje, aby organy podejmując decyzję o objęciu określonego podmiotu zabezpieczeniem brały pod uwagę mapy potrzeb zdrowotnych, analizy wskazujące na liczbę wykonanych świadczeń, przeżywalność, wiek sprzętu czy inne wskaźniki jakościowe. MIT 7 Rozproszenie specjalistyki naraża pacjentów na utrudnienia, jeżeli chodzi o dostęp do kompleksowego leczenia. FAKT Brak kompleksowej opieki nie wynika z rozproszenia umów z NFZ, ale ze sposobu finansowania leczenia, gdzie płaci się za wykonaną procedurę. Tego projekt nie zmienia. Zatem nadal trzeba będzie oddzielnie zapisywać się do poszczególnych specjalistów.
Źródło: PKPP Lewiatan