Aktualności » Konfederacja Lewiatan
Wyniki kontroli systemu szkolnictwa zawodowego

Posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, 9 lutego br., poświęcone było prezentacji wyników, przeprowadzonej przez NIK, kontroli systemu szkolnictwa zawodowego. System szkolnictwa zawodowego ocenia się jako nieskuteczny, a świadczy o tym zarówno wysoki poziom bezrobocia absolwentów szkół zawodowych (41%), jak również negatywna ocena ich umiejętności przez pracodawców. Wg raportu główną przyczyną tego stanu jest niedopasowanie oferty szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy. Wnioski pokontrolne: 7,5 mld zł – roczne koszty kształcenia zawodowego96% to subwencje i dotacjekoszty kształcenia w szkołach samorządowych – 6,4–7 tys. zł na 1 uczniakoszty kształcenia w szkołach...

Posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, 9 lutego br., poświęcone było prezentacji wyników, przeprowadzonej przez NIK, kontroli systemu szkolnictwa zawodowego. System szkolnictwa zawodowego ocenia się jako nieskuteczny, a świadczy o tym zarówno wysoki poziom bezrobocia absolwentów szkół zawodowych (41%), jak również negatywna ocena ich umiejętności przez pracodawców. Wg raportu główną przyczyną tego stanu jest niedopasowanie oferty szkół zawodowych do potrzeb rynku pracy. Wnioski pokontrolne: 7,5 mld zł – roczne koszty kształcenia zawodowego96% to subwencje i dotacjekoszty kształcenia w szkołach samorządowych – 6,4–7 tys. zł na 1 uczniakoszty kształcenia w szkołach resortowych – 18,5–24,4 tys. zł na 1 ucznia. Sposób finansowania szkolnictwa zawodowego z budżetu państwa nie uwzględnia faktycznych kosztów kształcenia w poszczególnych zawodach, co utrudnia władzom samorządowym podjęcie decyzji o uruchomieniu kosztownych, ale atrakcyjnych rynkowo kierunków kształcenia. W algorytmie podziału subwencji oświatowej dla organów prowadzących szkoły zawodowe przyjęto jednolitą wagę – niezależnie od kierunku kształcenia, jego kosztochłonności oraz wymogów podstawy programowej kształcenia zawodowego. Czynnikiem decydującym o uruchomieniu nowego kierunku kształcenia nie były analizy rynku pracy, lecz możliwości infrastrukturalne i kadrowe szkół zawodowych. W roku szkolnym 2014/2015 , według danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, świadectwa potwierdzające kwalifikacje zawodowe otrzymało 71,41% zdających. Większość szkół ma trudności we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego z powodu niewystarczającej liczby odpowiednio wyposażonych pracowni i stanowisk egzaminacyjnych. Nowe kierunki kształcenia, zgłaszane do uruchomienia przez dyrektorów szkół, były akceptowane przez zarządy powiatów bez rzetelnej weryfikacji wniosków, rozeznania potrzeb w tym zakresie i zainteresowań absolwentów gimnazjów, a niekiedy wbrew dysponowanym przez powiat negatywnym opiniom powiatowej i wojewódzkiej rady zatrudnienia lub w sytuacji, gdy szkoła nie dysponowała wykwalifikowaną kadrą pedagogiczną i odpowiednią baza dydaktyczną do nauczania zawodu. Kolejne posiedzenie Komisji poświęcone będzie dyskusji na temat zebranych danych i planowaniu rozwiązań dla tego obszaru edukacji.Przedstawicielem Konfederacji Lewiatan na posiedzeniu Komisji była Agnieszka Szpoton, Kierownik Biura Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Źródło: PKPP Lewiatan

Data publikacji: 10.02.2017
...powrót

 

 

współpracują z nami
newsletter
zostań jednym z nas...



 



 

Copyright © 2013 Dolnośląscy Pracodawcy - Szkolenia dla Przedsiębiorców, pozyskiwanie środków unijnych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Darmowe domeny i hosting | Strony internetowe Świdnica