Aktualności » Konfederacja Lewiatan
Wsparcie przedsiębiorstw w ramach polityki spójności 2014-2020 w świetle zmian EFRR oraz przepisów dotyczących pomocy publicznej

W latach 2014–2020 duże przedsiębiorstwa będą mogły korzystać z unijnych funduszy pod warunkiem, że ich inwestycje przyczynią się do realizacji określonych kierunków rozwojowych i będą zgodne z nowymi zasadami przyznawania pomocy  publicznej. Warunki uzyskania wsparcia przez duże firmy będą przy tym znacznie ostrzejsze niż w przypadku MŚP. Ponadto, ewentualne wyłączenia lub ograniczenia dot. wsparcia dla dużych firm mogą być przyjęte na poziomie krajowym, w wyniku decyzji dot. programów operacyjnych lub konkretnych działań. Zasadniczo możliwość uzyskania wsparcia zależy od tego, czy podmiotowy oraz przedmiotowy zakres planowanej inwestycji jest zgodny z: –      przepisami rozporządzeń funduszy europejskich (rozporządzenia...

W latach 2014–2020 duże przedsiębiorstwa będą mogły korzystać z unijnych funduszy pod warunkiem, że ich inwestycje przyczynią się do realizacji określonych kierunków rozwojowych i będą zgodne z nowymi zasadami przyznawania pomocy  publicznej. Warunki uzyskania wsparcia przez duże firmy będą przy tym znacznie ostrzejsze niż w przypadku MŚP. Ponadto, ewentualne wyłączenia lub ograniczenia dot. wsparcia dla dużych firm mogą być przyjęte na poziomie krajowym, w wyniku decyzji dot. programów operacyjnych lub konkretnych działań. Zasadniczo możliwość uzyskania wsparcia zależy od tego, czy podmiotowy oraz przedmiotowy zakres planowanej inwestycji jest zgodny z: –      przepisami rozporządzeń funduszy europejskich (rozporządzenia ws Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności), –      zasadami przyznawania pomocy publicznej (odpowiednio pomocy regionalnej, pomocy de minimis, pomoc na badania, rozwój i innowacje, pomoc na szkolenia oraz pomoc na energetykę i ochronę środowiska) oraz przepisami rozporządzenia o wyłączeniach blokowych oraz rozporządzenia de minimis. Zasady wynikające z unijnych rozporządzeń funduszowych EFRR jest jednym z trzech głównych instrumentów realizujących cele unijnej polityki spójności. W ramach tego funduszu Polska otrzyma w przyszłej perspektywie 40,5 mld EUR (oprócz tego 12,8 mld EUR z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz 23,2 mld EUR z Funduszu Spójności). Środki EFRR, wdrażane w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych, będą wspierać inwestycje badawczo–rozwojowe, ICT, wzmacniające konkurencyjność MŚP oraz niskoemisyjną gospodarkę.  Zgodnie z projektem rozporządzenia przyjętym przez Parlament Europejski 20 listopada 2013 r. (wymaga jeszcze przyjęcia przez Radę UE), przedmiotem wsparcia EFRR będą m.in.: –      inwestycje produkcyjne, –      inwestycje w infrastrukturę umożliwiającą świadczenie usług w obszarze energetyki, środowiska, transportu oraz technologii informacyjno–komunikacyjnych, –      inwestycje w infrastrukturę biznesową, społeczną, zdrowotną, badawczą, innowacyjną i edukacyjną, –      usługi dla przedsiębiorstw, wsparcie podmiotów zajmujących się badaniami i innowacjami oraz inwestycje w technologie i badania stosowane w przedsiębiorstwach. Jedną ze zmian w zakresie korzystania ze środków EFRR w latach 2014–2020 będzie ograniczenie przedmiotowego zakresu wsparcia inwestycji produkcyjnych dla dużych przedsiębiorstw. Na takie inwestycje duże firmy otrzymają wsparcie wtedy, gdy przyczyniają się do realizacji jednego z następujących priorytetów inwestycyjnych.: –      wzmacnianie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji, –      wspieranie transformacji w kierunku gospodarki niskoemisyjnej, –      oraz – w przypadku współpracy w ramach inwestycji z MŚP – zwiększanie dostępu do technologii informacyjno–komunikacyjnych, ich wykorzystywania i jakości. Wsparcie inwestycji produkcyjnych bez wymogu realizacji konkretnych priorytetów, przyczyniających się do tworzenia i ochrony trwałych miejsc pracy, będzie dostępne tylko dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Zasadniczo więc przepisy europejskie dotyczące Europejskiego Funduszu Rozowju Regionalnego nie wyłączają możliwości wspierania inwestycji dużych przedsiębiorstw, lecz nakładają na nie dodatkowe – w porównaniu z warunkami stawianymi MŚP – wymagania. Europejski Fundusz Społeczny oraz Fundusz Spójności natomiast nie dokonują zróżnicowania wsparcia ze względu na wielkość beneficjenta. Zasady dot. przyznawania pomoc publicznej Oprócz zmian wynikających bezpośrednio z zasad wydatkowania unijnych funduszy, projekty współfinansowane ze środków publicznych w latach 2014–2020będą podlegać nowym zasadom udzielania pomocy publicznej. Zgodnie ze znowelizowanymi wytycznymi ws pomocy regionalnej (RAG), ograniczony zostanie zakres wsparcia w obszarach bardziej rozwiniętych. W przypadku  Polski to ograniczenie dotyczy Mazowsza . Pomoc regionalna na inwestycje dużych przedsiębiorstw w takich regionach będzie dozwolona tylko na tzw. „inwestycje początkowe na rzecz nowej działalności. Kategoria ta obejmuje m.in. inwestycje związane z utworzeniem nowego zakładu lub dywersyfikacją działalności zakładu, pod warunkiem że nowa działalność nie jest taka sama lub podobna do działalności poprzednio prowadzonej w danym zakładzie. Nie będzie zatem dozwolona pomoc regionalna dla dużych przedsiębiorstw na inwestycje w dywersyfikację produkcji zakładu w ramach takiej samej lub podobnej działalności, zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu czy też zasadniczą zmianę dotyczącą jego całościowego procesu produkcyjnego. W przypadku MŚP pomoc regionalna na „inwestycje początkowe, obejmuje  wszystkie wskazane wyżej kategorie i będzie dozwolona zarówno w regionach słabiej i lepiej rozwiniętych (w tym na Mazowszu). Dodatkowe ograniczenia związane z udzielaniem pomocy regionalnej w latach 2014–2020, wynikające z RAG: –      obniżenie maksymalnej intensywności wsparcia średnio o 5 pp na wszystkich obszarach o dochodzie powyżej 45% średniego PKB per capita dla UE; na obszarach o dochodzie poniżej 45% PKB PP UE zachowano dotychczasowe pułapy wsparcia (por. projekt mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020, UOKIK); –      obowiązek wyjaśniania, w standardowym formularzu, jak wyglądałaby sytuacja w przypadku nieotrzymania pomocy, o którą obiega się przedsiębiorstwo; duże przedsiębiorstwa będą przy tym zobowiązane do przedstawienia dokumentów wspierających alternatywny scenariusz rozwoju przy braku pomocy publicznej (pkt. 66–67 RAG); –      ograniczenie kosztów kwalifikowanych do tych związanych z rozbudową projektu  ponad wariant alternatywny, tj. bez pomocy publicznej, w przypadku (pkt. 78 RAG): : ·         pomocy udzielanej dużym przedsiębiorstwom, w ramach zgłoszonego programu; ·         pomocy podlegającej indywidualnej notyfikacji (MŚP oraz duże przedsiębiorstwa), –      obowiązek zgłaszania pomocy indywidualnej w ramach notyfikowanego programu, jeśli firma: ·         zamknęła taką samą lub podobną działalność na terenie EOG w ciągu dwóch lat poprzedzających złożenie wniosku o pomoc, ·         w momencie złożenia wniosku o pomoc miała zamiar zamknąć taką działalność w okresie dwóch lat od zakończenia subsydiowanej inwestycji, (istnienie związku przyczynowego między pomocą a zamknięciem takiej samej lub podobnej działalności w innym obszarze na terenie EOG i przeniesieniem jej do obszaru objętego pomocą, będzie przesłaną za negatywną oceną projektu). Nadal trwają prace dotyczące nowych zasad udzielania pomocy na badania, rozwój i innowacje, pomocy na szkolenia, pomoc na energetykę i ochronę środowiska oraz pomoc de minimis, jak i rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych (GBER). Więcej informacji na temat nowelizacji zasad pomocy publicznej znajduje się na stronach Komisji Europejskiej oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Źródło: PKPP Lewiatan

Data publikacji: 16.12.2013
...powrót

 

 

współpracują z nami
newsletter
zostań jednym z nas...



 



 

Copyright © 2013 Dolnośląscy Pracodawcy - Szkolenia dla Przedsiębiorców, pozyskiwanie środków unijnych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Darmowe domeny i hosting | Strony internetowe Świdnica