Aktualności » Konfederacja Lewiatan
Przedsiębiorczość nową energią Europy

Polska z ponad czterema milionami zarejestrowanych firm jest niewątpliwie krajem przedsiębiorczym i pozytywnie wyróżniającym się na tle Unii Europejskiej. Miernik w postaci Global Entrepreneurship Monitor (liczba firm powstająca i istniejąca krócej niż 3,5 roku dzielona przez populację w wieku produkcyjnym) plasuje Polskę w europejskiej czołówce, przed takimi krajami, jak Wielka Brytania, Francja czy Niemcy. Nie mniej jednak w kategorii promocji i zachęt do przedsiębiorczości jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Jak więc sprawić, by nie tylko Polacy, ale generalnie Europejczycy stali się bardziej przedsiębiorczy? Uczestnicy debaty zorganizowanej pod patronatem Intermarché podczas trzeciego Europejskiego Forum Nowych Idei zaproponowali zestaw rozwiązań, które...

Polska z ponad czterema milionami zarejestrowanych firm jest niewątpliwie krajem przedsiębiorczym i pozytywnie wyróżniającym się na tle Unii Europejskiej. Miernik w postaci Global Entrepreneurship Monitor (liczba firm powstająca i istniejąca krócej niż 3,5 roku dzielona przez populację w wieku produkcyjnym) plasuje Polskę w europejskiej czołówce, przed takimi krajami, jak Wielka Brytania, Francja czy Niemcy. Nie mniej jednak w kategorii promocji i zachęt do przedsiębiorczości jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Jak więc sprawić, by nie tylko Polacy, ale generalnie Europejczycy stali się bardziej przedsiębiorczy? Uczestnicy debaty zorganizowanej pod patronatem Intermarché podczas trzeciego Europejskiego Forum Nowych Idei zaproponowali zestaw rozwiązań, które uczyniłyby przedsiębiorczość rzeczywiście nową energią Europy. Kluczowe dla wypracowania narzędzi, które pobudziłyby przedsiębiorczość w Europie, jest zrozumienie barier, które powstrzymują obywateli od podejmowania własnej działalności gospodarczej. Według badania Eurobarometer z 2012 roku, potencjalni przedsiębiorcy najbardziej obawiają się braku stabilności zatrudnienia i braku regularności zarobków. W dalszej kolejności wymieniane były odpowiednio: brak ustalonych godzin pracy, brak zabezpieczenia socjalnego, trudności administracyjne i biurokracja, wreszcie – brak wystarczających środków finansowych na założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej, szczególnie w jej początkowym okresie. Listę ograniczeń przedsiębiorczości zamyka obawa przez prawnymi i społecznymi konsekwencjami porażki. Jak odpowiedzieć na te obawy w kontekście ekonomicznym i społecznym? Uczestnicy debaty nie mieli wątpliwości, że receptą może być wypracowanie kultury przedsiębiorczości na Starym Kontynencie. Irene Natividad, Prezydent Global Summit of Women, przekonywała, że promocję przedsiębiorczości należy rozpocząć w szkołach podstawowych, by młodzi ludzie rośli w kulturze biznesu, a nie przekonaniu, że rynek sam zapewni im warunki do życia i rozwoju zawodowego. W szkołach wyższych przedsiębiorczość powinna stać się przedmiotem wykładowym, tak jak dzieje się to już w Szwecji czy Finlandii. Trzeba też zmierzyć się z negatywnym wizerunkiem biznesmena poprzez eksponowanie pozytywnych przykładów osób, które dzięki swojej aktywności na różnorodnych polach osiągnęły sukces – konkludowała Natividad. Młodzi ludzie, poza teorią wykładaną w szkołach i na uczelniach, powinni zdobyć praktyczną wiedzę i umiejętności dotyczące tego, jak założyć firmę czy ubiegać się o kredyt – dodawali przedsiębiorcy zgromadzeni na debacie. Postulaty te najlepiej potwierdzały czeskie badania przytoczone przez Aleša Roda, Głównego Analityka czeskiego Instytutu Liberalnego. Spośród Czechów poniżej 20 roku życia, którzy wzięli udział w cytowanym sondażu, 50 proc. deklarowała, ze widzi swoją przyszłość w sektorze publicznym, 30 proc. chciałoby zająć pozycje zarządcze w firmach o profilu finansowym bądź energetycznym, podczas gdy tylko 10 proc. ma ambicje, by zostać przedsiębiorcą i właścicielem firmy. Młodzi ludzie są nadwyedukowani i podzatrudnieni – podsumowywał prowadzący dyskusję Roman Młodkowski. Poza wprowadzeniem przedsiębiorczości do systemu nauczania, niezbędne jest także zaproponowanie szeregu zmian gospodarczych, które wspierałyby zakładanie własnej działalności. Pierwszą z nich powinna być – zdaniem uczestników debaty – reforma i zniesienie części przywilejów socjalnych, które zniechęcają do podejmowania aktywności ekonomicznej. Interesującym przykładem może być Hiszpania, w której wprawdzie 50 proc. młodych ludzi w wieku produkcyjnym jest bezrobotna, ale wynika to z faktu, że część z nich nie może znaleźć pracy lepiej płatnej niż zasiłki, jakie otrzymują od państwa i wsparcie od rodziców. Brakuje im motywacji, a także presji ekonomicznej, by podjąć wysiłek i stać się przedsiębiorcą. Kolejnym postulatem jest szerzenie dobrych praktyk w administracji, ukierunkowanych na obsługę oraz wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw, tak jak dzieje się to w Stanach Zjednoczonych. Otoczenie regulacyjne nie może być drogie – koszty założenia firmy nie mogą zniechęcać do podjęcia tego wysiłku. Jak podkreślał Janusz Jasiński, pełnomocnik Zarządu Grupy Muszkieterów, w tym zakresie widoczna jest szczególnie rola państwa, które musi tworzyć prawo dobre dla przedsiębiorców. Innym bodźcem stymulującym przedsiębiorczość jest redukowanie obciążeń biurokratycznych, które hamują biznes. Jak pokazują przykłady zagraniczne, modelami, które przyczyniają się do wzrostu przedsiębiorczości w społeczeństwach są: rozbudowa organizacji biznesowych i izb gospodarczych, systemy franczyzowe i spółdzielczość, inkubatory przedsiębiorczości, klastry gospodarcze, wreszcie systemy poszukiwania finansowania pozabankowego w postaci na przykład aniołów biznesu – stwierdził Janusz Jasiński. Nie bez znaczenia jest także mentoring biznesowy, który mogłyby zaoferować duże korporacje początkującym przedsiębiorcom, a także większa aktywizacja kobiet, których rola w biznesie jest ciągle deprecjonowana, na co szczególnie zwracała uwagę Irene Natividad. W Stanach Zjednoczonych 48 proc. firm jest w rękach kobiet. W Europie ten wskaźnik wynosi jedynie 31 proc. – zaznaczyła Natividad. W debacie o przedsiębiorczości podniesiona została także kwestia ludzkiego wymiaru biznesu, procentującego nie tylko dla przedsiębiorcy, ale także dla szeroko pojętego otoczenia społecznego. Uczestnicy debaty jednogłośnie stwierdzili, że odpowiedzialność biznesu nie jest już dziś listkiem figowym czy wartością dodaną, ale immanentnym elementem prowadzenia działalności. Jeremi Mordasewicz, doradca Zarządu Konfederacji Lewiatan, zwracał przy tym uwagę, by nie dopuścić do prywatyzacji korzyści i upubliczniania strat. Prawdziwa odpowiedzialność wiąże się z niewykorzystywaniem asymetrii informacji, zdrową konkurencją oraz uczciwą reklamą. Tezy te potwierdzają przytoczone badania prof. Gardawskiego ze Szkoły Głównej Handlowej, które jednoznacznie wskazują, że największy wpływ na wizerunek przedsiębiorcy mają jego pracownicy, będący członkami różnych społeczności, w tym także lokalnych. Uczciwość wobec pracowników jest najlepszą reklamą – przekonywał w finale dyskusji Jeremi Mordasewicz. Czy spełnienie tych warunków da Europie nową energię?**** EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem przedstawicieli świata nauki, kultury i polityki. Organizowane jest przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Tegoroczna, trzecia edycja EFNI odbędzie się w dniach 25–27.09.2013 r. w Sopocie. Hasło przewodnie Forum brzmi: „Co dalej Europo? Jak na nowo urządzić Stary Kontynent? Perspektywa biznesu. www.efni.pl Patronat honorowy            nad EFNI 2013 objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydent Rady Europejskiej oraz Parlament Europejski Partnerzy instytucjonalni:              Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Europejski Komitet Ekonomiczno–Społeczny, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Partnerzy strategiczni:    Orange Polska, PKN ORLEN S.A., Grupa PZU, Dziennik Gazeta Prawna, TVP SA Partner Gali Otwarcia:     Bank Pekao SA Partnerzy Główni:              Bloomberg Businessweek Polska, Deloitte Polska, EKES – Grupa Pracodawców, Grupa Energa, KPMG, Miasto Gdańsk, Polpharma, PGNiG SA, Provident Polska, Tesco Polska, Totalizator Sportowy Partnerzy wspierający:     Bank Pocztowy, Forbes, Gazeta Giełdy Parkiet, Havas Worldwide Warsaw, Intermarché, MBA Manager, MetLife Amplico, Newsweek Polska, Grupa Kapitałowa PGE, PSSE, Puls Biznesu, Radio PiN, Wirtualna Polska, Radio TOK FM, Wprost Partnerzy merytoryczni: Fundacja Instytut Lecha Wałęsy, Liberté!, THINKTANK, World Academy of Art and Science Partnerzy logistyczni:       Dell, marka Opel, Port Lotniczy Gdańsk im. L.Wałęsy Oficjalny Przewoźnik:       PLL LOT SA

Źródło: PKPP Lewiatan

Data publikacji: 03.10.2013
...powrót

 

 

współpracują z nami
newsletter
zostań jednym z nas...



 



 

Copyright © 2013 Dolnośląscy Pracodawcy - Szkolenia dla Przedsiębiorców, pozyskiwanie środków unijnych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Darmowe domeny i hosting | Strony internetowe Świdnica