Aktualności » Konfederacja Lewiatan
Zmiana ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw - propozycje zmian

W odniesieniu do toczących się prac nad projektem nowelizacji ustawy Prawo energetyczne (druk senacki 395) przedstawiamy propozycję zmian w zapisach projektu ustawy, dzięki którym uczestnicy rynku energii odnawialnej, a także nadzorujące go instytucje publiczne otrzymują pełną, bieżącą informację  o stanie rynku, przede wszystkim o ilości świadectw pochodzenia istniejących na rynku w zestawieniu z prognozowaną wielkością obowiązku ich umorzenia dla danego roku kalendarzowego. Z uwagi na dynamikę rynku, uważamy, że informacje powinny być aktualizowane i publikowane po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego. Pełna, transparentna informacja pozwoli inwestorom na podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych, dostosowywanie na bieżąco produkcji do faktycznego popytu, i co...

W odniesieniu do toczących się prac nad projektem nowelizacji ustawy Prawo energetyczne (druk senacki 395) przedstawiamy propozycję zmian w zapisach projektu ustawy, dzięki którym uczestnicy rynku energii odnawialnej, a także nadzorujące go instytucje publiczne otrzymują pełną, bieżącą informację  o stanie rynku, przede wszystkim o ilości świadectw pochodzenia istniejących na rynku w zestawieniu z prognozowaną wielkością obowiązku ich umorzenia dla danego roku kalendarzowego. Z uwagi na dynamikę rynku, uważamy, że informacje powinny być aktualizowane i publikowane po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego. Pełna, transparentna informacja pozwoli inwestorom na podejmowanie właściwych decyzji inwestycyjnych, dostosowywanie na bieżąco produkcji do faktycznego popytu, i co bardzo istotne umożliwi organom władzy publicznej podjęcie działań zapobiegających nadwyżkom certyfikatów. Dodatkowo,  ograniczy spekulacje rynkowe, którym sprzyja niedoinformowanie uczestników rynku. Nasze propozycje zostały skonsultowane z innymi organizacjami reprezentującymi uczestników rynku OZE. Wyrazem wspólnego stanowiska był list otwarty z 24 maja 2013 roku ws.  braku przepisów w projekcie Prawa energetycznego (druk 946) dotyczących transparentności informacji o rynku praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia.  Propozycje zmian: W art. 1 pkt 22 ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 395):   a)  ust. 1 art. 20b otrzymuje następujące brzmienie: 1. Minister właściwy do spraw gospodarki monitoruje realizację celu krajowego wskazanego w art. 20a ust. 2 pkt 1, w szczególności na podstawie danych przekazanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wyników badań statystycznych prowadzonych zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2012 r., poz. 591). b) art. 20f otrzymuje następujące brzmienie: „Art. 20f. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki tworzy elektroniczną bazę danych wykorzystania energii wytworzonej w instalacjach odnawialnego źródła energii i udostępnia ją w Biuletynie Informacji Publicznej, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych i innych informacji prawnie chronionych. 2. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, Prezes GUS oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekazują ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, informacje związane z wykorzystaniem energii i paliw wytworzonych w instalacjach odnawialnego źródła energii, które w terminie 7 dni od ich otrzymania przez ministra właściwego do spraw gospodarki publikowane są w elektronicznej bazie danych, o której mowa w ust. 1. 3. Informacje, o których mowa w ust. 2, przekazywane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dotyczą w szczególności: 1) ilości obowiązujących na koniec danego roku kalendarzowego koncesji na wytwarzanie energii i paliw w instalacjach odnawialnego źródła energii, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały one wydane, zainstalowaną moc oraz lokalizację, 2) ilości wydanych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco w danym roku kalendarzowym, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały one wydane oraz z wyszczególnieniem ilości energii objętej tymi świadectwami, 3) ilości umorzonych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco w danym okresie kolejnych 12 miesięcy liczonym od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, z wyszczególnieniem ilości energii objętej umorzonymi świadectwami, 4) ilości świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, które na koniec danego miesiąca kalendarzowego pozostają ważne i nieumorzone, z podziałem na poszczególne lata kalendarzowe produkcji energii objętej tymi świadectwami oraz z wyszczególnieniem ilości energii objętej tymi świadectwami, 5) ilości wydanych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w danym roku kalendarzowym rozstrzygnięć w zakresie przyłączania instalacji odnawialnego źródła energii do sieci dystrybucyjnej lub sieci przesyłowej albo sieci dystrybucyjnej gazowej, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, 6) ilości wydanych w danym roku kalendarzowym gwarancji pochodzenia dla energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach odnawialnego źródła energii, z podziałem na rodzaje instalacji odnawialnego źródła energii, na które zostały one wydane, 7) łącznej ilości energii objętej złożonymi wnioskami o wydanie świadectw pochodzenia oraz świadectw pochodzenia biogazu, co do których postępowania o ich wydanie są w toku, według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego. 4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 5 i 6 przekazywane są w terminie 180 dni od zakończenia roku kalendarzowego, którego dotyczą. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 2–4 i 7 przekazywane są w terminie 14 dni od zakończenia miesiąca kalendarzowego, którego dotyczą. 5. Informacje, o których mowa w ust. 2, przekazywane przez Prezesa GUS dotyczą w szczególności udziału energii wytworzonej w danym roku kalendarzowym w instalacjach odnawialnego źródła energii w końcowym zużyciu energii brutto, z podziałem na sektory odnawialnych źródeł energii. Informacje te przekazywane są w terminie 365 dni od zakończenia roku objętego badaniem statystycznym. 6. Informacje, o których mowa w ust. 2, przekazywane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczą wartości opłat zastępczych uiszczonych w danym miesiącu kalendarzowym oraz narastająco liczonych od początku funkcjonowania systemu świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej według stanu na koniec danego miesiąca kalendarzowego, z wyszczególnieniem ilości energii objętej tymi opłatami. Informacje te przekazywane są w terminie 7 dni od zakończenia miesiąca kalendarzowego, którego dotyczą. 7. Dane opublikowane w elektronicznej bazie danych, o której mowa w ust. 1, po ich wcześniejszym przetworzeniu, są jawne.   ***   Uzasadnienie   Brak stabilności na rynku praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia, w szczególności ich nadpodaż i gwałtowne wahania wartości rynkowej, są często efektem braku bieżących informacji rynkowych, które umożliwiałyby podjęcie właściwych działań zapobiegawczych w stosownym czasie przez organy władzy publicznej oraz zapobiegałyby spekulacjom rynkowym (którym sprzyja niedoinformowanie uczestników rynku). Podejmowanie działań zapobiegawczych we właściwym czasie jest możliwe tylko i wyłącznie w sytuacji bieżącego analizowania sytuacji na rynku oraz pełnej transparentności informacji w zakresie, przede wszystkim, ilości świadectw pochodzenia istniejących na rynku w zestawieniu z prognozowaną wielkością obowiązku ich umorzenia dla danego roku kalendarzowego. Z tego powodu, informacje o ilości wydawanych, umarzanych oraz łącznej ilości ważnych i nieumorzonych świadectw pochodzenia istniejących na rynku (w tym przenoszonych z lat ubiegłych), a także informacje o wartości uiszczonej opłaty zastępczej, powinny być aktualizowane i publikowane po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego, bowiem dynamika zmian na rynku w tym zakresie jest tak duża, że mniejsza częstotliwość informowania o sytuacji podaży i popytu (raz do roku/raz na pół roku) nie będzie wystarczająca i nie zapobiegnie nieprawidłowościom. Informacje publikowane przez ministra właściwego do spraw gospodarki powinny odnosić się nie tylko do ilości świadectw pochodzenia (które mogą obejmować różne wolumeny energii elektrycznej), ale również do ilości energii elektrycznej, objętej tymi świadectwami pochodzenia. Istotne jest również publikowanie informacji o ilości energii elektrycznej objętej złożonymi i nierozpatrzonymi wnioskami o wydanie świadectw pochodzenia, gdyż w danym momencie w tej kategorii może ukrywać się znaczna ilość spodziewanych na rynku świadectw pochodzenia. Podstawą przedmiotowej propozycji jest wykorzystanie istniejących już systemów zbierania informacji, ale lepiej zintegrowanych i publikowanych w określonym porządku metodycznym. Wszystkie dane potrzebne do takiego systemu znajdują się (1) w Agencji Rynku Energii SA., gdzie w ramach realizacji zadań statystyki państwowej zbiera się miesięczne dane m.in. na temat produkcji energii ze źródeł odnawialnych; (2) w Urzędzie Regulacji Energetyki, gdzie wydawane są świadectwa pochodzenia i przyznawane koncesje na wytwarzanie energii odnawialnej, (3) na Towarowej Giełdzie Energii S.A. gdzie rejestrowane są wszystkie wydane świadectwa pochodzenia oraz transakcje handlowe tymi świadectwami, a także (4) w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na którego rachunek uiszcza się opłatę zastępczą. Dodatkowo, prezentowana treść poprawki wynika wprost z obowiązków Dyrektywy 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych (Dz. Urzędowy UE L 140/16 z 5.6.2009) „Konieczne jest określenie przejrzystych i jednoznacznych zasad obliczania udziału energii ze źródeł odnawialnych i definiowania takich źródeł. Pozostajemy z nadzieją, że nasze propozycje zyskają aprobatę Pana Przewodniczącego oraz innych Parlamentarzystów i znajdą swoje odzwierciedlenie w nowelizacji Prawa energetycznego (druk 395).      

Źródło: PKPP Lewiatan

Data publikacji: 07.08.2013
...powrót

 

 

współpracują z nami
newsletter
zostań jednym z nas...



 



 

Copyright © 2013 Dolnośląscy Pracodawcy - Szkolenia dla Przedsiębiorców, pozyskiwanie środków unijnych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Darmowe domeny i hosting | Strony internetowe Świdnica