Zmieni się niemalże 40 punktów dotyczących przedsiębiorców. Inaczej będziemy rozliczać się z użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych, wejdzie także tzw. pakiet portowy, skracający czas kontroli granicznych. Parlamentarzyści zapowiadają zniesienie zbędnych obowiązków biurokratycznych w prawie gospodarczym.
Dokument został przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki we współpracy z organizacjami reprezentującymi przedsiębiorców i innymi resortami. Sejm, po rozpatrzeniu poprawek Senatu, przyjął ustawę 7 listopada 2014 r.
Co się zmieni?
Część zmian powinna zwiększyć konkurencyjność polskich portów i terminali przeładunkowych. Służą temu propozycje tzw. pakietu portowego, tj. skrócenie czasu kontroli granicznych i koordynowanie ich przez administrację celną, wydłużenie terminu na rozliczenie VAT dla upoważnionych importerów AEO. Z kolei propozycje dotyczące ograniczania obowiązków informacyjnych mają na celu uproszczenie kontaktów przedsiębiorców z organami administracji, co ograniczy koszty procedur administracyjnych, a tym samym koszty wykonywania działalności gospodarczej w Polsce.
Projekt wprowadza także prostą i jednoznaczną zasadę określania wartości pieniężnej nieodpłatnego i częściowo odpłatnego świadczenia z tytułu wykorzystania samochodu służbowego do celów prywatnych. Zastąpi ona obecny niejasny system rozliczania podatku z tego tytułu. Ponadto zawiera ułatwienia w obrocie olejami opałowymi.
Zmniejszą się obowiązki administracyjne i informacyjne w prawie gospodarczym, zredukowane zostaną koszty założenia i prowadzenia działalności poprzez:
- umożliwienie zachowania ważności orzeczenia lekarskiego przez nowego pracodawcę w przypadku zatrudnienia na podobne stanowisko (uproszczenie procedur związanych z zatrudnianiem pracownika),
- zniesienie obowiązku obligatoryjnego uzyskiwania przez przedsiębiorców potwierdzania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (zmniejszenie kosztów rozpoczynania działalności gospodarczej – obecnie jest to koszt 170 zł na podatnika),
- zastąpienie obecnego systemu rozliczania podatku dochodowego z tytułu użytkowania pojazdu służbowego do celów prywatnych uproszczonym systemem (ustala się wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia w wysokości 250 zł miesięcznie, dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3 – co przy stawce podatkowej 18% oznacza kwotę 45 zł zryczałtowanego miesięcznego podatku, natomiast 400 zł miesięcznie, dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3 – czyli 72 zł zryczałtowanego miesięcznego podatku; dla częściowo odpłatnych świadczeń wartość świadczenia będzie stanowiła różnicę między ww. kwotami oraz odpłatnością dokonaną przez pracownika),
- ograniczenie obowiązków statystycznych dla mikroprzedsiębiorców (zwolnienie z obowiązku przekazywania danych w roku rozpoczęcia działalności),
- zmniejszenie obowiązków płatników w zakresie ZUS (zniesienie obowiązku sprawdzania prawidłowości danych przekazywanych do ZUS, zniesienie obowiązku przekazywania informacji z raportów miesięcznych osobom bezrobotnym),
- zwolnienie pracowników z podatku dochodowego z tytułu uzyskania dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym (autobusem, busem), organizowanym przez pracodawcę (zmniejszenie obowiązków ewidencyjnych dla przedsiębiorców, ułatwienie rozliczeń podatkowych, zmniejszenie obciążeń podatkowych dla pracowników i zachęta do zatrudnienia),
- kontynuacja prac nad tzw. „kulturą oświadczeń” (zmiany w zakresie kolejnych ustaw umożliwiające składanie oświadczeń w miejsce dotychczas wymaganych zaświadczeń),
Ustawa przewiduje także m.in.:
wsparcie inwestycji i ułatwienia dostępu przedsiębiorców do finansowania inwestycji oraz usprawnienie i ułatwienie firmom prowadzenia wymiany transgranicznej;
zwolnienie z PIT wartości świadczenia bezpłatnej pomocy prawnej uzyskanej przez osoby niezamożne korzystające z pomocy społecznej oraz uzyskujące zasiłki rodzinne (zwiększenie dostępności bezpłatnych porad prawnych);
ułatwienie w stosowaniu ustawy o kredycie konsumenckim do umów leasingu (doprecyzowanie, że obowiązki nałożone na firmy leasingowe w zakresie tej ustawy nie dotyczą co do zasady umów leasingu operacyjnego);
zwiększenie dostępu do orzeczeń sądów i trybunałów, jako informacji publicznej;
zmniejszenie obowiązków wobec GIODO w zakresie rejestru danych osobowych.